Skip to main content

Top 6 populairste plekken van ongedierte in een restaurant

Hoewel u als uitbater iedere dag uw best doet om uw etablissement vrij te houden van ongedierte, bestaat de kans dat u cruciale aandachtspunten over het hoofd ziet. Van daken, tot frisdrankautomaten en afvoerputjes.   Vaak worden de belangrijkste “hotspots” gemist en dit kan desastreuze gevolgen hebben! Om te zorgen dat ongedierte niet uw winst […]
Alex Mars; de eigenaar van Mega-Des

Heeft u zelf last van plaagdieren en heeft u zo snel mogelijk een oplossing nodig? Aarzel dan niet, en neem vandaag nog contact met ons op. Wij helpen snel, doeltreffend en discreet. Service door héél Nederland.

Hoewel u als uitbater iedere dag uw best doet om uw etablissement vrij te houden van ongedierte, bestaat de kans dat u cruciale aandachtspunten over het hoofd ziet.
Van daken, tot frisdrankautomaten en afvoerputjes.   Vaak worden de belangrijkste “hotspots” gemist en dit kan desastreuze gevolgen hebben!


Om te zorgen dat ongedierte niet uw winst opeet, is herkenning van de cruciale hotsptos in uw restaurant en eerste stap om reputatieschade te voorkomen.
Wilt u dat uw plaagdierbeheersplan optimaal functioneert?
Besteed dan aandacht aan onderstaande 6 hotspots:

1. Frisdrankautomaten en fruitvliegen

Gasten waarderen de mogelijkheid om hun drankjes naar eigen keuze te kiezen en bij te vullen.   Maar één verkeerde beweging en de frisdrank wordt gemorst.
Of wat we vaak bij kinderen zien; veel te vol getapt waardoor er veel frisdrank verspilt wordt.   Dit gemorste product wordt een kleverige substantie – een ophoping van suikerachtig organisch materiaal – de perfecte ontwikkelingsbron voor fruitvliegjes!

Omdat uw medewerkers de frisdrankautomaten niet zelf gebruiken, glippen ze soms door het dagelijks onderhoud heen.   Wanneer de ingrediënten weer bijgevuld moeten worden, is het vaak piekuur en wordt het schoonmaken van de drains nogmaals vergeten.
Op dit moment begint een fruitvlieg vrouwtje haar eitjes te leggen.
Een fruitvlieg legt circa 500 eitjes per dag die binnen 24 uur uitkomen!

U kunt dan ook begrijpen dat wanneer u fruitvliegen waarneemt in uw etablissement, dat u al een ernstige plaag heeft en een bestrijdingsactie tijd en geld kost om een dergelijke plaag weer beheersbaar te krijgen.

Erger nog…; omdat uw gasten zelf de frisdrankautomaten bedienen, zijn zij ook degene die als eerst de fruitvliegjes waarnemen!   Voordat deze plaag als een “recensie” op social media verschijnt, is het van belang dat u een dergelijke plaag in een vroegtijdig stadium lokaliseert.

Daarom moeten frisdrankenautomaten meegenomen worden in het dagelijks schoonmaakprotocol. Sterker nog, zelfs als uw gasten er zijn en gebruik maken van de machine, moet u tussendoor de opvangbak legen en schoonmaken om de ontwikkeling van vliegen te stoppen.   Daarnaast is het raadzaam om in uw restaurant fruitvliegvallen te positioneren zodat u kunt monitoren waar en hoeveel fruitvliegen u vangt.
Immers, de fruitvliegen bij uw frisdrankautomaat kunnen zich wellicht ergens anders in uw etablissement ontwikkelen.

Afvoerputjes moet men regelmatig schoonmaken en doorspoelen om de ontwikkeling van larven tegen te gaan.

2. Afvoerputjes en vliegende insecten

Net als de frisdrankautomaten zijn afvoerputjes een warme vochtige plek waar ongedierte zich prima kan ontwikkelen. Afvoerputjes kunnen er aan bijdragen dat uw restaurant overspoeld wordt met kamervliegen, latrinevliegen, motmuggen, fruitvliegen, muggen en kakkerlakken.   Allemaal ongedierte dat u absoluut niet in uw etablissement wilt hebben en al helemaal niet dat uw gasten deze insecten waarnemen terwijl ze bij u van een maaltijd zitten te genieten.   Wanneer vliegen of kakkerlakken rond uw gasten lopen, is de vreugde snel voorbij, niet alleen voor uw gasten, maar ook voor u!

Latrinevliegen en motmuggen zijn slome vliegers, ze kruipen vaker dan dat ze vliegen. Hierdoor “vallen” ze als het ware in het glas of op het bord van uw gasten terwijl ze eten of drinken aan het bijvullen zijn…social media doet de rest met uw reputatie…..

Inspecteer en reinig regelmatig uw afvoerputjes!”

Het is daarom van de hoogste prioriteit dat u uw afvoerputjes regelmatig controleert, schoonmaakt en doorspoelt.   Zodat de ontwikkeling van ongedierte wordt gestopt, of in ieder geval, tijdig wordt opgemerkt zodat er een behandelplan opgesteld kan worden.

3. Meterkasten en compressorruimtes

Meterkasten en compressorruimtes zijn vaak het hart van uw onderneming.
Hier komen alle kabels binnen dit vitaal zijn voor het functioneren van uw restaurant. Energie, water, licht, gas, glasvezel, luchtbehandelingskanalen en ga zo maar door. Allemaal cruciale kabels en leidingen die van vitaal belang zijn voor de continuering van uw bedrijf.   Wanneer de doorvoeropeningen groter zijn dan de hoeveelheid kabels, ontstaat er een mooie doorgang voor ratten en muizen om uw bedrijf binnen te dringen.

In de keuken ondervindt u steeds last van muizen, u vindt knaagschade, producten zijn aangetast en iedere dag moet u muizenkeutels opruimen. Maar u ziet de muizen niet….
Controleer dan uw meterkast op sporen van muizen!

In de meterkast vindt u vaak de muizenkeutels en buiksmeer wat wijst op de aanwezigheid van een actieve muizen aantasting.   Onderschat dit niet en neem direct contact op met één van onze bestrijdingstechnici.

4. Invoercontrole

Als bestrijdingstechnici zien wij vaak dat leveranciers ’s ochtends vroeg goederen aanleveren. Het restaurant is nog dicht maar de leverancier heeft een sleutel en plaatst de goederen binnen in het restaurant.   Voor u en de leverancier is dit een ideale oplossing, het spaart u allebei tijd en geld en u heeft als uitbater iedere dag op tijd uw bestelling.

Helaas maken we het regelmatig mee dat muizen en/of kakkerlakken meeliften met deze bestelling.   Vervolgens verspreidt het ongedierte zich als een plaag door uw restaurant terwijl u ze nog totaal niet opgemerkt heeft!   Controleer daarom iedere zending op muizenkeutels, kapotte zakken (scheuren, knaagschade) vliegjes en vervellingshuidjes. Wij kunnen uw personeel hier in trainen!

5. Afval en recyclingbakken

Afvalbeheer is de laatste keten in uw productieproces, maar daarom niet de minste!
Uw afvalmanagement bepaalt of ongedierte uw etablissement aantrekkelijk vindt om zich te huisvesten of niet.

Eigenlijk wordt al het ongedierte aangetrokken door de geur van overgebleven voedsel en afval.   Zelfs Vossen lopen door de stad opzoek naar beschikbaar afval.
Als u het afval niet regelmatig afvoert of opslaat in dicht afsluitbare bakken, stapelt het afval zich op en creëert u een vochtige donkere plek met schuilplaatsen en eetgelegenheid voor allerlei soorten ongedierte.   Voeg daarbij lekkende zakken en drap dat zich rondom deze afvalberg verzamelt en u hebt de ideale leefomgeving voor ongedierte!

Om deze situatie beheersbaar te houden en een plaag te voorkomen, moet u de bakken regelmatig legen en schoonspuiten zodat alle voedselresten eruit zijn en er geen ophoping plaatsvindt van vastgeplakte voedselresten in uw afvalbakken.
Maak afspraken met een afvalophaaldienst om op vaste dagen en tijden uw afvalcontainers te legen.   Het dagelijks legen van uw afvalbakken en containers verminderd de aantrekkingskracht op ongedierte.
Zorg dat de afvalbakken en containers een goed sluitend deksel hebben om de ontwikkeling van vliegen tegen te gaan.   Plaats afvalcontainers zo ver mogelijk bij uw ingang vandaan. U moet dan een stukje verder lopen, maar de kans dat ongedierte uit uw afvalberg dan in uw restaurant komt is aanzienlijk kleiner.

6. Daken, vensterbanken en terrassen met vogels

Vogels kunnen stelling nemen op uw vensterbanken of onder uw dak zodat ze makkelijk overzicht hebben op uw terras.   Als u uitwerpselen van vogels ziet of ze lopen rond uw terras tussen uw gasten door, wees dan proactief en bel een professional!
Lees hier hoe snel vogels een plaag kunnen worden voor uw gasten!

Vogels kunnen wel 60 verschillende ziektekiemen en virussen bij zich dragen en ze zijn vaak besmet met één of meer parasieten zoals vlooien, vogelmijten, teken en luizen.

afvalbak die kraaien aantrekt en zorgt voor vogeloverlast

Wanneer kauwtjes uw gasten lastig vallen, dan komt hier nog een ander aspect om de hoek.   Kauwtjes zijn heel intelligent en brutaal wat zeer hinderlijk kan zijn voor uw gasten.
Kauwtjes communiceren veelvuldig met elkaar waardoor ze zorgen voor geluidsoverlast. Dit kan een negatieve beleving bij uw gasten geven, waardoor ze de volgende keer uw faciliteit zullen mijden.

Tot slot: Plaagdieren en gezondheidsrisico’s

Het behoeft geen uitleg dat ieder ongedierte een gezondheidsrisico en voedselveiligheidsprobleem veroorzaakt voor uw hygiëne protocol.
Ongedierte kan ziekteverwekkers, bacteriën, parasieten en allergenen overbrengen op u, uw personeel en uw gasten.   Een meerderheid van uw gasten hebben een nultolerantie ten opzichte van ongedierte.   Hiermee brengt u uw reputatie en winst in gevaar!

Een goed plaagdierbeheersplan op de juiste manier opgezet en uitgevoerd verdient u terug!”

Hulp bij ongediertebestrijding in mijn restaurant!

Heeft u overlast of hinder van ongedierte? Twijfel niet en neem contact met ons op!
Wij gaan graag het gesprek met u aan om een geschikte oplossing te vinden voor uw ongedierteprobleem!

Neem vrijblijvend contact met ons op via telefoon, mail of middels ons contactformulier.
mega-des logo

Telefoon: 0320-286900
Email: info@megades.nl


Geplaatst op: 26 mei 2020