Skip to main content

Ongediertebestrijding doe je samen met personeel!

De lente is een geweldige tijd om naar buiten te gaan en van de zon te genieten, maar het is ook het ideale moment voor plagen om uit hun schuilplaats te komen en op zoek te gaan naar voedsel en broedplaatsen. Ongedierte is niet alleen hinderlijk, het kan ook ernstige gezondheidsrisico’s opleveren voor zowel klanten als werknemers.

een terras in de horeca waar veel ongedierte te vinden is

Ongediertebestrijding in samenwerking met personeel

Restaurants, cafés, bars en andere eetgelegenheden, hebben een overvloed aan voedsel, water en onderdak. Dit zijn de drie dingen die ongedierte nodig hebben om te overleven.
Aan het begin van de zomer spelen uw medewerkers een steeds belangrijkere rol in uw Integrated Pest Management (IPM) -programma. De medewerkers zijn de eerste verdedigingslinie van elk bedrijf als het gaat om ongediertebestrijding.

Het bewust maken van uw team om te helpen bij het plaagdierbeheersplan is essentieel voor de effectiviteit van het programma. Uw personeel hoeft zich niet actief bezig te houden met plaagdierbestrijding, maar inzicht in het herkennen van plaagdieren, hygiëne en afvalmanagement is een eerste belangrijke stap!

Personeel trainen met betrekking tot ongedierte

Training van het personeel is een effectieve manier om ervoor te zorgen dat uw hele team met de neus dezelfde kant opstaat met betrekking tot uw IPM-programma en ongediertebestrijding. Met een getraind oog kunnen medewerkers uw bestrijdingstechnicus helpen bij het opsporen van potentiële plaag-hotspots en het verminderen van plaagincidenten.

Houd deze tips in gedachten terwijl u uw team traint in uw plaagdierbeheersplan om ongedierte uit uw restaurant en uit de buurt van het eten van uw klanten te houden.

een plaagdier de kakkerlak

Het herkennen van ongedierte

De uitdrukking ‘onwetendheid is gelukzaligheid’ houdt niet bepaald stand als het gaat om ongediertebestrijding. Medewerkers informeren over de inhoud van uw IPM-programma is uiterst belangrijk om ervoor te zorgen dat uw team beter begrijpt hoe ongedierte uw gebouw in de eerste plaats kan binnendringen. Hier zijn een paar veelvoorkomende plaag-hotspots die regelmatig in uw instelling moeten worden gecontroleerd:

Afvoeren

Gebieden die de neiging hebben vochtig of nat te zijn, kunnen aantrekkelijk zijn voor ongedierte zoals vliegen. Als je larven (maden) ziet, is het belangrijk snel te handelen om het risico op een ontwikkelende plaag te verkleinen.

Onder en achter apparaten

Apparaten bieden veel beschutting en bescherming voor allerlei ongedierte!
Verwijder alle rommel onder of achter apparaten en controleer op enige indicatie van plaagactiviteit.   Zorg ook dat het achter en onder machines schoon is en vrij van vetaanslag en andere voedselresten.

(voedsel)opslagplaatsen

Omdat ongedierte wordt aangetrokken door minder bezochte gebieden rond uw faciliteit, vormen opslagruimtes uitstekende leefgebieden voor ongedierte zoals ratten, muizen en mussen.

Muurholtes

Veel ongedierte maken gebruik van holle ruimtes. Ze gebruiken deze als slaapplaats, nestelplek en schuilplaats.   Let op knaagsporen op plinten en vetvlekken op muren die op een knaagdierprobleem kunnen duiden. Kit naden en kieren af en herstel gaten zo snel mogelijk.

Hulp van een professionele bestrijdingstechnicus

Uw bestrijdingstechnicus kan u helpen bij het identificeren van unieke uitdagingen voor uw instelling en het lokaliseren van potentiële plaag-hotspots die de meeste kans hebben op plaagactiviteit. Mega-Des is één van de weinige plaagdierbeheersingsbedrijven die ook incompany trainingen verzorgt voor uw personeel.

Registreer plaagactiviteit

Het opstellen en implementeren van een plaagdierbeheersplan kan consistente communicatie tussen uw hele team aanmoedigen en uw bestrijdingstechnicus helpen bij het bepalen van de stappen die moeten worden genomen om een plaagdierprobleem op te lossen – om nog maar te zwijgen van een gedetailleerd digitaal logboek dat u kan helpen bij uw volgende audit!

Moedig werknemers aan om elke waarneming te melden en eventuele ongediertekwesties naar voren te brengen. Dit type van consistente, open communicatie stelt medewerkers in staat zich betrokken te voelen bij uw IPM-programma en bevordert een gevoel van verantwoordelijkheid bij elk individu.

Implementeer een meldingsprocedure

Naast een gedetailleerd digitaal logboek van uw plaagdierbeheersplan, moet er een ongedierte-waarnemingsprocedure zijn om te bepalen hoe een ongedierteprobleem moet worden gemeld. Het hebben van een procedure kan helpen bij het opstellen van een eenvoudige richtlijn voor werknemers om te volgen als er een plaagdier wordt waargenomen. Elke stap in de procedure moet duidelijk en gemakkelijk te volgen zijn.

Een paar stappen die elke werknemer moet kunnen uitvoeren, zijn onder meer:

Vang de plaag!

Indien mogelijk kan het vangen van het ongedierte uw bestrijdingstechnicus helpen bepalen welk type ongedierte zich in uw instelling bevindt. Als het onmogelijk is om de plaag te vangen, maak dan een foto. Wees voorzichtig als u niet zeker bent of het dier kan steken of bijten.

Registreer elke waarneming

Zorg ervoor dat u bij elke waarneming uw melding maakt; wanneer, waar en hoeveelheid ongedierte is gezien.

Contactbeheer

In het geval van een extreem ongedierteprobleem moet er zo snel mogelijk contact worden opgenomen met uw bestrijdingstechnicus

Wees volhardend!

Een ongedierteprobleem verdwijnt niet zomaar. Uw bestrijdingstechnicus moet soms ook alle zeilen bijzetten om de plaag onder de knie te krijgen, helemaal wanneer er geen medewerking komt van u en uw personeel in het opvolgen van de noodzakelijke adviezen.
Met bovenstaand meldingssysteem kan de bestrijdingstechnicus uw plaagdierbeheersplan beter aanpassen om het hele jaar door effectiever met ongediertekwesties om te gaan.

Technologie verandert ook voortdurend

Zelfs in de ongediertebestrijding vinden er innvoaties plaats die een beter inkijk geven in het plaagdierprobleem. Blijf op de hoogte van de nieuwste technologieën en informatie om te delen met het personeel en te helpen voorkomen dat ongedierte het gebouw binnenkomt. Van deursluiters en veegmachines tot luchtgordijnen en horren.
Er zijn veel preventieve hulpmiddelen die u kunt gebruiken om ongedierte buiten te houden.

Hulp nodig of meer weten?

Mega-Des beschikt over materialen waarmee uw bedrijf een effectiever plaagdierbeheersplan kan realiseren. Vraag uw bestrijdingstechnicus om informatie of educatie mogelijkheden.

Door uw team te betrekken bij uw plaagdierbeheersplan, kunt u uw etablissement in topconditie houden en voorkomen dat ongedierte uw winst opeet! ”

Heeft u overlast of hinder van ongedierte? Twijfel niet en neem contact met ons op!
Wij gaan graag het gesprek met u aan om een geschikte oplossing te vinden voor uw ongedierteprobleem!

Neem vrijblijvend contact met ons op via telefoon, mail of middels ons contactformulier.
mega-des logo

 

Telefoon: 0320-286900
Email: info@megades.nl


Geplaatst op: 17 december 2020