Skip to main content

Het ongedierteprobleem van uw leverancier, kan uw probleem worden!

Als kwaliteitsmedewerker van een faciliteit, weet u als geen ander dat ongedierte in “no time” voor ernstige overlast kunnen zorgen.   Maar wat nu als uw leverancier met de geleverde goederen ook ongedierte meestuurt?

nest met jonge muizen in een pallet met inkomende goederen
Nest jonge muizen in een pallet met goederen.

Ongedierteprobleem door uw leverancier

Omdat de ingrediënten- en toeleveringsketens tijdens de COVID-19-pandemie werden verstoord, moesten veel voedselfabrikanten die hun activiteiten voortzetten, op korte termijn met weinig beoordeling alternatieve leveranciers voor basisgoederen vinden.
De kans is groot dat sommige minder belangrijke zaken zoals ongediertebestrijding, door de mazen vallen en minder aandacht kregen – zowel langs de toeleveringsketens als binnen de faciliteit zelf.

Welke gevolgen heeft de pandemie gehad op de aanwezigheid en bestrijding van plagen en wat zijn de gevolgen op de lange termijn?
Wat moeten voedselverwerkers en -producenten van leveranciers verlangen en beoordelen wanneer ze dat eerder niet hadden gedaan?
En wat zullen ze moeten doen om het hoofd te bieden aan een pandemisch probleem?  

Hieronder volgen een aantal belangrijkste punten.

De invloed van COVID-19-pandemie op de aanwezigheid of bestrijding van plagen

  1. Plaagdruk is toegenomen.

    Het is duidelijk dat in grootstedelijke gebieden met gesloten bedrijven en een aanzienlijke daling van de menselijke activiteit, er een piek was in de plaagdruk. Met de afname van beschikbare hulpbronnen zoals voedselverspilling en waterbronnen, had het ongedierte tijdens corona geen andere keus dan op zoek te gaan naar nieuwe hulpbronnen. Ongedierte dat zich herbergde in bedrijven die werden gesloten, kreeg de kans om zich ongemerkt te verplaatsen en te verspreiden over andere gebieden.

  2. Ongedierte krijgt kansen.

    De pandemie heeft de routines bij de meeste bedrijven verstoord en heeft gevolgen voor alles, van elementaire bedrijfsprocedures, zoals schoonmaken en onderhoud, tot werktijden of zelfs sluitingen. Dit alles creëert nieuwe kansen voor ongedierte. Afvalcontainers die niet worden geleegd, ondersteunen vliegenpopulaties. Zorgen over de levertijden veroorzaken grote voorraden in het magazijn met de kans dat voorraadaantasters zich makkelijker kunnen ontwikkelen. Apparatuur die niet meer wordt gebruikt, kan een perfecte schuilplaats zijn voor kakkerlakken.

  3. Lege gebouwen zorgen voor meer problemen.

    Ongedierteproblemen zijn toegenomen in zowel de voedselproductie als in de detailhandel. Met verplichte thuisblijvers stopten restaurants die geen afhaal- of bezorgservice hadden, sanitaire voorzieningen en ongedierteservice. Dit heeft geleid tot grote problemen met knaagdieren, vliegen en kakkerlakken in de horeca en bedwantsen in de hotelbranche.

  4. Beperkingen van de leverancier.

    Veel producenten hebben minder bezoek toegelaten in hun faciliteit. Hoewel regelmatige servicebezoeken kunnen worden toegestaan, is er een verplichte vermindering van technische en kwaliteitsbezoeken geweest, en degenen die wel zijn toegelaten, laten vaak hun temperatuur meten en hun gezondheid controleren.   Door meer nadruk te leggen op het onderzoeken van gegevens die beschikbaar zijn via elektronische documentatie, kon op afstand toezicht worden gehouden op de kwaliteit waar systemen werden geïmplementeerd, en door digitale vallen uitgerust met sensoren of camera’s kon informatie over ongedierte-activiteit worden verzameld. Bovendien konden moeilijk in te plannen, gespecialiseerde diensten (zoals weringsmaatregelen, ruimtebehandelingen en vogelwering soms worden geleverd in fabrieken en horecagelegenheden met minder bedrijfsuren.

  5. Opgeschorte service.

    Bedrijven die tijdelijk gesloten zijn, kunnen onderhevig zijn aan een verhoogde besmetting, met name diegenen die ongediertebestrijdingscontracten hebben opgezegd of interne ongediertebestrijdingsactiviteiten hebben opgeschort omdat de faciliteit met minimaal personeel werkte. Dit zou kunnen leiden tot een verhoogd risico op een plaag bij heropening.

Leverancier besmet de hele keten met ongedierte

Als het gaat om een ongedierteprobleem in de toeleveringsketen, kan dat ene probleem snel ieders probleem worden. Dit is waarom u ongediertebestrijding altijd onder een vergrootglas moet leggen – en dit geldt niet alleen voor uw voedselproductie afdeling.

Uw leveranciers, hun zendingen, uw faciliteit en uw distributeurs zijn allemaal belangrijke spelers in de toeleveringsketen – en zijn allemaal verantwoordelijk om hun steentje bij te dragen:

  • Protocollen voor ongediertebestrijding moeten consistent zijn in de hele toeleveringsketen om een sterk partnerschap te behouden.
  • Alle betrokkenen moeten de juiste sanitaire voorzieningen, onderhoud van de faciliteit en andere stappen volgen om preventie te bevorderen.
  • Het Integrated Pest Management (IPM) -plan van elke partner moet worden afgestemd op de unieke plaagdruk en individuele behoeften van elke faciliteit.

Een goed plaagdierbeheersplan levert geld op!

Deze staat van paraatheid helpt u niet alleen om uw voedselproductiefaciliteit te beschermen tegen ongedierte, maar helpt u ook om zwakke schakels in de toeleveringsketen op te sporen voordat het te laat is. Hoe sneller u ongedierteproblemen in uw faciliteiten en bij uw leveranciers kunt oplossen, hoe sneller u uw winst weer kunt maximaliseren.

het verdelgen van graankevers
getande graankevers in een zak met grondstoffen

Ondanks uw grootste inspanningen zijn ongedierte veerkrachtig in hun zoektocht naar onderdak, water en voedsel, dus u zult ze waarschijnlijk ooit in uw instelling tegenkomen.
Daarom moet u weten welke producten en welke ruimtes gevoelig zijn voor het soort ongedierte dat uw faciliteit kan binnendringen. Zo kunt u vroegtijdig een plaag waarnemen en elimineren.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende plagen die u kunt aantreffen in uw voedselproductiefaciliteit:

  • Knaagdieren – Muizen en ratten zullen altijd een probleem zijn, ongeacht wat u produceert of waar in het land uw faciliteit zich bevindt.
    Droge waren en producten zijn een aantrekkelijke voedselbron, karton is een bron van nestmateriaal en openingen zo klein als een dubbeltje kunnen een ingang vormen.
  • Mieren – Ze zijn niet alleen te vinden op je aanrecht en bij je picknick.
    Elke plaats met voedselresten of residu van zoetigheid kan een aantrekkelijk doelwit zijn voor mieren.   Ze zijn vooral actief in de warmere maanden wanneer kolonies uitbreiden en gaan zwermen.
  • Vliegen – Voorzieningen die natte goederen opslaan, zijn bijzonder gevoelig voor vliegen.   Dit ongedierte verplaatst zich snel, vermenigvuldigd zich snel en elke keer dat ze landen op een oppervlak laten ze duizenden bacteriën achter.

Plaagdieren registreren en documenteren

Voor managers betekent dit, dat ze de juiste documentatie bij de hand moeten hebben om trendgegevens te monitoren en te bepalen of wijzigingen in het programma nodig zijn.
Hoewel deze documentatie nuttig is om dagelijks te raadplegen, is het ook bijzonder nuttig voor audits door derden.

Een onderdeel van het gereed houden van documentatie-audits is het noteren van ongedierte-activiteit in de faciliteit en acties die zijn ondernomen om het probleem op te lossen. Als u niet over de juiste gegevens beschikt in uw plaagdierbeheersplan, kan dit leiden tot een lagere auditscore, wat uiteindelijk uw reputatie kan schaden.

Hulp bij het opzetten en bijhouden van een plaagdierbeheersplan.

Wilt u hulp, advies of ondersteuning bij het opzetten en onderhouden van uw plaagdierbeheersplan? Twijfel niet en neem contact met ons op!
Wij gaan graag het gesprek met u aan om een geschikte oplossing te vinden voor uw plaagdierbeheersplan!

Neem vrijblijvend contact met ons op via telefoon, mail of middels ons contactformulier.mega-des logo


Telefoon: 0320-286900
Email: info@megades.nl


Geplaatst op: 3 september 2020